Terug naar het nieuwsoverzicht >
Terug naar home >

Voor jezelf, maar ook voor anderen een hele belangrijke vraag; hoe goed is dit business idee nou eigenlijk?

In dit blog vertel ik je hoe wij startups beoordelen.

Wanneer ik startups beoordeel namens Golden Egg Check of het LaunchPlatform gebruik ik het door ons gecreëerde assessment. Het assessment bestaat uit een aantal criteria waarmee investeerders, Venture Capital maar ook angels, besluiten om wel of niet in een startup te investeren. Dit assessment bestaat uit 7 clusters met 3 dimensies per cluster. Wij gebruiken dit om de haalbaarheid en potentie van een startup in kaart te brengen. Hiermee helpen wij Nederlandse incubators en accelerators met het selecteren van de beste startups voor hun programma’s, helpen wij investeerders met het scouten van veelbelovende startups en tot slot geeft het de startup zelf inzicht in waar zij nog aan kunnen werken.

De criteria

  • Goede teams met gecommitteerde ondernemers die een relevante domeinkennis en sterk trackrecord hebben, evenals complementaire expertises
  • Sterke executie – teams met ambitie en een solide go-to-market/groeistrategie, en die in staat zijn om risico’s te identificeren en managen
  • Startups met groeipotentie, ook internationaal, en een schaalbaar business model
  • Een grote marktkans – startups die een duidelijke doelmarkt hebben, waarvan de bereikbare markt groot is en groeit
  • Een duidelijke en aantrekkelijke waardepropositie – startups die een pijnlijk probleem oplossen voor de klant en marktvraag kunnen aantonen
  • Sterk concurrentievoordeel – startups met een superieure waardepropositie die ze kunnen beschermen t.o.v. concurrenten, en die een aantrekkelijk positie kunnen vergaren in hun waardeketen
  • Een interessante investeringskans – startups met geloofwaardige én aantrekkelijke financiële vooruitzichten en exit-potentie

De analyse

Wij doen vaak met meerdere analisten een check (het waarderen en beargumenteren van de 21 vragen omtrent de clusters), om tot een gewogen eindoordeel te komen. Dit voorkomt dat een startup extreem goed of slecht wordt beoordeeld door persoonlijke voorkeur van een analist (zoals in het fictieve voorbeeld hieronder).

Type startups

De clusters in het assessment zijn voorzien van een bepaalde weegfactor en ingedeeld op haalbaarheid of potentie, waardoor het mogelijk wordt om de startups te categoriseren. Wij onderscheiden 4 type startups:

Hobbyist:

Dit is een startup met beperkte haalbaarheid en potentieel. Het commerciële succes van dit type startup zal naar verwachting laag zijn, het concept van deze startup moet sterk worden bijgestuurd. Vaak komt dit door beknopte toelichtingen op het idee, een slechte product-markt fit, gebrek aan bewijs dat het werkt, geen goed onderzoek of ontbrekende factoren in het team of hun expertises. In de lean startup terminologie: het is tijd voor validatie en eventueel een pivot. Soms is een pivot op een cruciaal onderwerp al genoeg om als andere categorie te classificeren. Het doel van de hobbyist is om het idee scherper te krijgen en als consultant of dreamer te classificeren.

Consultant:

Dit type startup genereert op korte termijn voldoende geld, maar mist op lange termijn een interessant commercieel (groei-) perspectief. Dit kan interessant zijn voor de korte termijn, maar is geen startup om in te investeren voor een typische durfkapitalist, tenzij de voordelen op lange termijn kunnen worden vergroot. Deze startups worden gekenmerkt door een goede product-markt fit, maar een businessmodel dat wordt beperkt door capaciteit, bijvoorbeeld in de vorm van uren of werknemers. Werknemer-gebonden consultancy zal doorgaans lineair schalen (iedere werknemer kan maar zoveel uur werken). Vaak is hier dus geen sprake van een echte technologische oplossing en bijbehorend (schaalbaar) verdienmodel. Bedenk wel dat dit een laag-risico type startup kan zijn waar je voldoende geld kunt verdienen en kunt genieten van je carrière, wat voor veel (aspirant) ondernemers geweldig kan zijn.

Dreamer:

Dit is een veelvoorkomend type (innovatieve) startup: succes wordt geprojecteerd op de lange termijn, maar de startup heeft een lage haalbaarheid op de korte termijn. Dit kan problematisch zijn, omdat het potentieel van de startup niet (volledig) kan worden bereikt als gevolg van liquiditeitsproblemen. Een typisch kip/ ei probleem; als het lukt is het fantastisch, maar bewijs maar eens dat het lukt. Om bewijs te verzamelen heb je tijd (en geld) nodig, maar voor veel investeerders is het nog te risicovol.

Veel hightech startups bevinden zich in dit kwadrant, waar ze een lange time-to-market hebben en diep in de buidel moeten tasten om hun eerste klanten te krijgen. Mochten zij toch deze ‘valley of death’ weten te overbruggen, dan is de verwachting dat zij op termijn exponentieel zullen groeien.

Money Maker:

Deze startup heeft zowel lange termijn potentieel als een solide strategie om dit te bereiken. Simpel gezegd, deze startup scoort heel goed op alle clusters. Als startup zit je idealiter in het Money Maker kwadrant.

Wrap-up

Nu je hebt gelezen waarop je als startup beoordeeld zou moeten worden is het handig om voor jezelf na te gaan hoe goed jij hierop scoort. Mocht jij nog in de ideefase zitten en ben jij jouw startup nog aan het bouwen? Dan kunnen we dit samen doen in het LaunchPlatform.

Mocht je als startup al wat verder zijn en (o.b.v. onze clusters) aantrekkelijk denkt te zijn voor investeerders, neem dan eens contact op. Wellicht kom je in aanmerking voor een speeddate met investeerders via StartupRoulette.

Voor startups:

Zorg dat je selectief waarde hecht aan extern advies. Ga voor jezelf na of jij ‘de boxes checked’ van onze criteria en controleer vooral ook of dit zichtbaar is voor de buitenwereld (incubators, accelerators, investeerders of toekomstige partners).

Team: Wellicht heb jij of jouw co-founder een bepaalde expertise, maar noem je dit niet op je website, LinkedIn of pitchdeck. Blijf bescheiden, maar laat zien wat je in je mars hebt. Voeg adviseurs, mentoren toe om de ‘gaten’ in jullie CV’s te vullen.

Executie: Deel je visie, doelen en het behalen van je mijlpalen door blog’s of via LinkedIn of andere socials. Hiermee kun je met terugwerkende kracht bewijzen dat je garant staat voor het waarmaken van jouw ambities.

Groeipotentie: Zorg voor een schaalbaar business- en verdienmodel. Probeer met zo min mogelijk inspanning zo veel mogelijk impact te realiseren. Nu nog niet schaalbaar? Deel je visie om je kennis in producten om te zetten.

Marktkans: Zorg dat jij jouw markt hebt onderzocht aan de hand van zowel desk- als fieldresearch, laat de uitkomsten hiervan in bulletpoints terugkomen in jouw presentatie of pitchdeck en zorg dat je jouw TAM, SAM en SOM in kaart hebt gebracht. Maak je markt bereikbaar, wat kan je de komende 2 jaar bereiken?

Waardepropositie: Investeerders zijn gek op ‘probleem-oplossers’ ook wel ‘need-to-have’ -solutions’ deze markt is vaak groter dan ‘nice-to-have’ -solutions. Zorg dat je een wezenlijk probleem oplost voor een grote doelgroep, die bij voorkeur nog jarenlang zal groeien en wellicht zelfs herhaaldelijk beroep wil blijven doen op jouw oplossing.

Concurrentievoordeel: Je hebt altijd concurrentie, direct of indirect. Erken ze, leer van hun best practices en fouten. Onderscheid je op een essentieel onderdeel in plaats van overal een beetje. Durf toe te geven dat het een concurrent is, maar dat jij op een cruciaal onderdeel gewoon beter bent.

Investeringskans: Een investeerder is het makkelijkst te overtuigen door aantoonbare maandelijks terugkerende omzet. Dit is helaas vaak nog niet het geval voor vroege fase startups. Maak de financials realistisch, weet wat je doet en overtuig investeerders op basis van je executie en plannen.

Voor coaches/juryleden:

Het is menseigen om te beredeneren vanuit jouw eigen perspectief. Wees kritisch op de manier waarop jij jouw oordeel velt over pitchende startups of startende ondernemers. Als je niet in het concept gelooft, waar ligt dit dan aan? Geloof je niet in de oplossing of het problem-statement? Vraag naar het klantonderzoek en oordeel daarover. Geloof je niet in de potentie? Vraag naar de marktgegevens. Geloof je niet in het kunnen van de ondernemer? Vraag naar de visie, ambitie en reeds behaalde resultaten.

Oordeel op cijfers, feiten of progressie. Niet op persoonlijke meningen, ervaringen of referentiekaders. Het is niet de taak van een coach om een idee goed of slecht te vinden. Een idee is 1%, de executie is 99%.

Vond je dit nou een waardevol blog? Laat dan een like of positieve reactie achter op mijn LinkedIn-post over dit blog, dan komt het ook onder de aandacht van anderen! Thanks :)!

Yaïr Sharon

LaunchPlatform – Push to Start!

By Published On: juni 17, 2021Categories: Business
Terug naar het nieuwsoverzicht >

Deel dit bericht!