Terug naar het nieuwsoverzicht >
Terug naar home >

Ineens heb je het. Jouw geniale ingeving voor een eigen product of dienst. Het voelt als een soort eureka-moment. Jij hebt dé oplossing gevonden. Vaak bestaat dit idee al uit een tastbaar of visualiseerbare oplossing. Je gaat snel wat eerste gedachten op papier zetten en bedenkt steeds meer nieuwe aanvullingen. Op een gegeven moment is het klaar en durf je het te presenteren aan jouw familie en directe omgeving.

‘’Dames en heren;

Zoals jullie weten zijn we als maatschappij steeds bewuster van de voordelen van een gezonde levensstijl. Mindful eten is dé oplossing. Nu hoor ik je denken; maar hoe doe ik dat dan? Zie hier, de HAPIfork!’’..

Nog voor dat ze het weet zit jouw schoonmoeder met een viervoudig gepatenteerde vibrerende vork aan de eettafel. Misschien toch niet helemaal de gewenste oplossing?

Binnen mijn werkzaamheden bij Golden Egg Check en LaunchPlatform kom ik vaak in contact met startende ondernemers. Wanneer starters spreken over hun innovatieve business idee, bestaat het idee vaak al uit de door hun bedachte oplossing. Dit is heel logisch, want ik geloof dat ondernemers zo geprogrammeerd zijn. Het zijn aanpakkers, doeners en oplossers!

Echter, 90% van de plannen A faalt.

Zoals je misschien wel vaker hebt gehoord hebben startups geen hoog slagingspercentage. Een van de voornaamste redenen hiervan is een gebrek aan goed onderzoek. De Lean Startup schrijft voor om je eerst volledig in de situatie van jouw gebruiker te verplaatsen.

Welke taken probeert jouw doelgroep uit te voeren? Tegen welke belemmeringen lopen zij aan? Wat is het gewenste resultaat? Dit alles moet grondig worden onderzocht om een klantprofiel te kunnen schetsen. Love the problem, not the solution.

Wanneer je dit in kaart hebt gebracht dankzij zowel desk- en fieldresearch, ga je pas nadenken over mogelijke oplossingen die jij als bedrijf kan bieden en niet andersom. Dit doe je aan de hand van hypotheses (aannames van mogelijke oplossingen). Je hebt het ondertussen een duidelijk beeld van het probleem, nu nog de best passende oplossing vinden.

Maar dan ben je er nog niet! Wanneer jij jouw oplossing hebt gevisualiseerd of zelfs al gerealiseerd in de vorm van een prototype moet je dit wederom valideren (bevestigen) bij de doelgroep die je hebt onderzocht. Dit wordt een MVP genoemd, een minimum viable product. Je probeert met jouw beperkte budget en middelen een potentiele oplossing voor de doelgroep te realiseren om hier feedback op te krijgen. Dit is een continu spel van feedback verzamelen en laten testen bij jouw potentiele gebruikers tot het nagenoeg perfect is.

Bron: https://twitter.com/rspective/status/984684411181518848

Uiteindelijk ben je zover, je hebt alle stappen doorlopen en jouw potentiele afnemers zijn helemaal tevreden over jouw oplossing. Maar toch blijven de verkopen achterwege, ondanks jouw validatie en marketingcampagne. Hoe kan dit nou? Wat blijkt, de markt waar jij je op richt is ontzettend klein. Heb jij eigenlijk wel goed marktonderzoek gedaan? Wat is jouw TAM, SAM of SOM en welk percentage hiervan kan je veroveren?

Maak je geen zorgen, hierover leren we je alles in het LaunchPlatform.

Wil jij alles leren over hoe jij succesvol een startup opricht en ben jij klaar om de haalbaarheid en potentie van jouw business idee te achterhalen? Maak nu gratis een account aan op LaunchPlatform en begin met het maken van jouw startup plan (lees: geen businessplan)

Yaïr Sharon

LaunchPlatform – Push to Start!

By Published On: september 3, 2021Categories: Business
Terug naar het nieuwsoverzicht >

Deel dit bericht!